Dziś
trochę z innej beczki, a mianowicie kolej, a zwłaszcza tabor Tramwajowy Górnego
Śląska. Od pewnego czasu na jednej ze stacji radiowych ( Radio Fest) w każdą sobotę nadawana jest audycja poświęcona tramwajom na ziemiach GOP-u.
Zacznijmy
od wagonu Typu 102NA- normalnotorowy tramwaj produkowany był w latach 1970-1973 przez zakłady KONSTAL
w Chorzowie. Wagon przegubowy, dwuczłonowy, sześcioosiowy. Wagon 102Na
napędzany był czterema silnikami umieszczonymi na pierwszym i trzecim wózku ,
natomiast wózek środkowy jest toczny. Maksymalne przyśpieszenie składu
nieobciążonego wynosi 1m/s2, a maksymalna prędkość to ok. 55 km/h.
Zastosowano rozruch oporowy. W GOP-ie wycofano je we wrześniu 2008r.
Wagon typu 102NA |
Kolejny
to wagon 102N wytwarzany był w latach 1967-1969 również przez zakłady KONSTAL w
Chorzowie. W stosunku do wagonu 102Na, przód i tył był kanciasty, a duże szyby
czołowe zapewniały motorniczemu znakomita widoczność. Ujemny kąt nachylenia
szyby powodował jednak , że warunkach nocnych reflektory świetlne oślepiały
zarówno motorniczego, jak i kierowców pojazdów jadących naprzeciwko tramwaju. Podjęto prace nad nowym typem i tak powstał wagon 102Na.
Wagon typu 102N
|
SGP/Lohner E1 – typ tramwaju produkowanego w zakładach Rotax (numery
taborowe 4461–4560) i Simmering-Graz-Pauker (numery taborowe
4561–4868) w latach 1969–1976.
Jedynym odbiorcą było przedsiębiorstwo w Wiedniu. W
latach osiemdziesiątych wyposażenie wagonów poddano głębokiej modernizacji
wprowadzając wiele układów elektronicznych do sterowania wagonów dzięki temu
uzyskano dużo lepsze warunki bezpieczeństwa pasażerów i pracy motorniczego.
Typ E1 może
być łączony z doczepami typu c3. Zyskuje się wtedy dodatkowe 32 miejsca
siedzące i 75 stojących. Doczepa ma długość 14 700 mm, szerokość taką jak E1, a
waży 11 600 kg. Wszystkie zostały wyprodukowane w zakładach Lohner w latach
1959–1962.
Wagon typu E1 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz