Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 12 marca 2015

Tramwaje- tabor w zajezdni Chorzów Batory


Dziś trochę z innej beczki,  a mianowicie kolej, a zwłaszcza tabor Tramwajowy Górnego Śląska. Od pewnego czasu na jednej ze stacji radiowych ( Radio Fest) w każdą sobotę nadawana jest audycja poświęcona tramwajom na ziemiach GOP-u.
Zacznijmy od wagonu Typu 102NA- normalnotorowy tramwaj produkowany  był w latach 1970-1973 przez zakłady KONSTAL w Chorzowie. Wagon przegubowy, dwuczłonowy, sześcioosiowy. Wagon 102Na napędzany był czterema silnikami umieszczonymi na pierwszym i trzecim wózku , natomiast wózek środkowy jest toczny. Maksymalne przyśpieszenie składu nieobciążonego wynosi 1m/s2, a maksymalna prędkość to ok. 55 km/h. Zastosowano rozruch oporowy. W GOP-ie wycofano je we wrześniu 2008r.
Wagon typu 102NA
Kolejny to wagon 102N wytwarzany był w latach 1967-1969 również przez zakłady KONSTAL w Chorzowie. W stosunku do wagonu 102Na, przód i tył był kanciasty, a duże szyby czołowe zapewniały motorniczemu znakomita widoczność. Ujemny kąt nachylenia szyby powodował jednak , że warunkach nocnych reflektory świetlne oślepiały zarówno motorniczego, jak i kierowców pojazdów jadących naprzeciwko tramwaju. Podjęto prace nad nowym typem i tak powstał wagon 102Na. 

Wagon typu 102N

SGP/Lohner E1 – typ tramwaju produkowanego w zakładach Rotax (numery taborowe 4461–4560) i Simmering-Graz-Pauker (numery taborowe 4561–4868) w latach 1969–1976. Jedynym odbiorcą było przedsiębiorstwo w Wiedniu. W latach osiemdziesiątych wyposażenie wagonów poddano głębokiej modernizacji wprowadzając wiele układów elektronicznych do sterowania wagonów dzięki temu uzyskano dużo lepsze warunki bezpieczeństwa pasażerów i pracy motorniczego.
Typ E1 może być łączony z doczepami typu c3. Zyskuje się wtedy dodatkowe 32 miejsca siedzące i 75 stojących. Doczepa ma długość 14 700 mm, szerokość taką jak E1, a waży 11 600 kg. Wszystkie zostały wyprodukowane w zakładach Lohner w latach 1959–1962.







Wagon typu E1


Na chwilę obecną to tyle. Do taboru kolejowego jeszcze wrócę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz