Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 4 maja 2015

Historia linii tramwajowej nr 12.



W dniu dzisiejszym troszkę zahaczymy o historię linii tramwajowej nr  12. Zapisała się on na kartach historii regionu górnośląskiego jako najdłużej czynna linia. Przebiegała on niegdyś poprzez tereny zagarnięte przez dzisiejszą, już częściowo nieczynną Hutę Kościuszko. Początki funkcjonowania linii nr 12 sięgają roku 1897. Ten przebieg linii został zlikwidowany z w latach 50-tych ubiegłego wieku ( prawdopodobnie w 1952 r).  W latach 50-tych jeździły na tej linii wagony wąskotorowe Walker 167.


Dzisiaj przechodząc się ul. Kasprowicza napotkamy na kamienicach nieliczne pamiątki tego okresu. Widoczne są tzw. rozety , na których podtrzymywana była sieć elektryczna.

                      










Przy pomniku Maryi tzw. "Panienki" był prawdopodobnie przystanek tramwajowy.

Kolejną pozostałością jest tunel pod nasypem kolejowym, przez który przejeżdżała 12 na teren dzisiejszej Huty. Tunel jest zasypany i zarośnięty. Obok znajduje się przejście, którym niegdyś ludzie chodzi na targ koło rzeźni. Dziś służy tylko jako przejście dla pracowników spółek utworzonych na terenie byłe huty oraz pracownikom ochrony.


Kolejnym reliktem historycznym są znajdujące się od strony Huty Kościuszko pozostałości  mostu, przez który jeździła tramwaj. Trasa ta przebiegała, jak wyżej wspomniałem, przez teren huty do dzisiejszej ul. Metalowców. 

Po 1952 r. linia ta kursowała od Pl. Hutników do Siemianowic Śl. Niestety od 1.01.2009r. z inicjatywy ówczesnego prezydenta miasta ( M. Kopel ) zlikwidowano ją całkowicie. Ostatnim reliktem po tej linii jaki się pozostał to są resztki torowiska przy Szybie Prezydent. Remont jaki był przeprowadzony na ul. Siemianowickiej spowodował usunięcie torowiska, a na jego miejscu wybudowano ścieżkę rowerową. Wiązało się to z fizyczną likwidacją kilkukilometrowego dwutorowego odcinka od. Pl Hutników do Pl. Alfreda.  Likwidacja ta spotkała się z dużym niezadowoleniem społecznym.

Źródło
Wikipedia
Dziennik zachodni .pl

Kroniki pkt Katowice

4 komentarze:

  1. Witam. Od pewnego czasu interesuję się historią linii nr 12, a informacje zawarte na stronie są ciekawe i nie banalne. Mam wątpliwości co do roku 1952. Mianowice, z końcówka lat 60-tych i na początku lat 70-tych często przebywałem na ulicy Wieczorka obecnie 3-maja (wcześniej tez ;)), co prawda miałem wtedy 5-7lat ale pewnych zdarzeń/rzeczy się nie zapomina. Jedna z tych zdarzeń to wizyty na hali targowej (obecnie pustostan po POSTI) ale pamiętam również nietypowy tramwaj który jeździł między cmentarzem ewanglelickim w Chorzowie a Siemianowicami Śl. Piszę nietypowy, bo to były mniejsze i węższe wagony. Napewno nie był to rok 1952, bo wtedy nie byłem nawet zaplanowany ;). Chętnie poznałbym całą trasą jeździła "banka" linii 12. serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Poniżej informacja dotycząca roku 1952.Odcinek poprowadzony przez środek Huty Królewskiej (późniejsza Huta Kościuszko) w Chorzowie, z uwagi na rozbudowę zakładu, uległ likwidacji od 31.01.1952, w zamian wybudowaną nową trasę poprowadzoną od Chorzowa
      Źródło pochodzenia to archiwum wpk. Tutaj jest strona z pełna historią http://old.wpk.katowice.pl/magazyn/?p=art/12

      Usuń
  2. Dodatkowo informacje pochodzą z samego źródła czyli Tramwai Śląskich.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mój ojciec jako motorniczy prowadził ten tramwaj od ul.Metalowców do Siemianowic Sl.Te wozy były specjalnie sprowadzone jako wąskotorowe z uwagi na most w Hucie Koszciuszko czyli na Górnym Sl.jedynie jedne tramwaje wąskotorowe umieszczono w Chorzowie.Te wozy mieły hamulce powietrzne czyli motorniczy hamował tramwaj prawą ręką korbką uważając na to aby nie dopuścić do wypadku tj.w sposób płynny(powolny)...Ojciec pozwalał mi prowadzić ten wóz jak nikogo nie było w wagonie...Te wozy stały na stale na końcowych przystankach...Na dachu był umocowany pantograf,który należało przewrócić na drugą stronę jak wóz jechał z powrotem czyli wóz miał dwie kabiny dla motorniczego....Te wozy były bardzo wysokie od podłoża do wozu były umieszczone schodki........

    OdpowiedzUsuń